DE VREEDZAME SCHOOL
De Evenaar wil een Vreedzame School zijn. We werken daarom met het programma van De Vreedzame School.
De Vreedzame School is een compleet programma voor basisscholen voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Het beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap, en staan open voor de verschillen tussen mensen.
Uitgangspunten
In de pedagogische visie van De Vreedzame School staat een aantal uitgangspunten centraal:
- het constructief oplossen van conflicten met behulp van mediatie
- het creëren van een positieve sociale en morele norm
- het bevorderen van sociale verbondenheid en gemeenschapszin.
Centraal thema: conflictoplossing
In een situatie waar mensen of kinderen bij elkaar zijn, zullen er altijd conflicten (belangentegenstellingen of meningsverschillen) zijn. Het is zinvol om te leren hoe je kunt voorkomen dat er conflicten ontstaan en dat conflicten ontaarden in ruzie. En hoe je, als een conflict toch in ruzie is ontaard, kan werken aan een constructieve oplossing. Daarbij is de rol van de leerlingen cruciaal. Zij leren, naast de vaardigheden om conflicten constructief op te lossen, ook de verantwoordelijkheid te dragen om dat zelfstandig, zonder hulp van volwassenen, te doen. Voor hun eigen conflicten, maar ook voor conflicten van anderen. Alle leerlingen leren te bemiddelen (mediëren) bij de conflicten van klasgenoten maar in de groepen 7 en 8 wordt een mediatorentraining aangeboden. Kinderen die mediator zijn hebben extra veel geleerd over communicatie en het bemiddelen van conflicten.
In alle groepen wordt het basisprogramma aangeboden. Dit bestaat uit 6 blokken met een wekelijkse les. Met de Vreedzame School werken vooral preventief aan het voorkomen van pesten omdat er sprake is van een hoge sociale norm en een positief pedagogisch klimaat.
In de hogere groepen worden ook de modules groepsvergadering en leerlingenraad ingezet. Kinderen leren hierbij vooral over de belangrijke democratische waarden en oefenen vaardigheden als luisteren, overleggen, samenvatten, besluiten nemen, concensus sluiten e.d.