Ouderbetrokkenheid
Op onze school vinden we ouderbetrokkenheid van groot belang. Kinderen van ouders die betrokken zijn bij het leren en ontwikkelen van hun kind, komen meer tot bloei dan kinderen van ouders die deze betrokkenheid niet tonen.
Wat betekent ouderbetrokkenheid?
Ouderbetrokkenheid betekent dat ouders en school vanuit gelijkwaardigheid goed samenwerken. De samenwerking is gericht op de ontwikkeling van uw kind. We willen dat elk kind tot een zo optimaal mogelijke ontwikkeling komt.
Waaruit bestaat ouderbetrokkenheid?
- Betrokkenheid op de school als (waarden-gemeenschap):
De school is er niet alleen voor een individueel kind, maar voor alle leerlingen. Het is een gemeenschap van kinderen, ouders en andere volwassenen. Professionals, ouders en kinderen zorgen samen voor een veilige omgeving waarin kinderen (individueel en als groep) zich optimaal kunnen ontwikkelen. Dit kan alleen wanneer er binnen die gemeenschap waarden en normen zijn bepaald, gedeeld en worden nageleefd.
- Betrokkenheid op de ontwikkeling van het eigen kind: de educatieve driehoek:
U heeft als ouder(s) kennis van de ontwikkeling en leerprocessen van uw kind. Vanuit die rol bent u in de educatieve driehoek betrokken. In de educatieve driehoek tussen kind, ouder en leraar is iedereen gelijkwaardig op basis van erkende ongelijkheid.
- Thuisbetrokkenheid: het faciliteren en stimuleren van de ontwikkeling thuis
U stimuleert uw kind in de thuissituatie bij de ontwikkeling. Indien gewenst, adviseert de school hierbij.
Een school kan niet zonder kinderen, maar ook niet zonder ouders. We vinden het erg belangrijk dat u als ouder weet, wat er leeft binnen onze school. Wij streven een open communicatie na waar het gaat om de kinderen, onze resultaten en de organisatie van de school. Ouders en school zijn samen verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het kind. We zien de ouders als educatief partner van de school in de driehoek: kind, ouder en leerkracht, waarbij de ontwikkeling van het kind centraal staat. Bij de start van het schooljaar voeren de leerkrachten met iedere ouder en kind een startgesprek. Hierin worden wederzijdse verwachtingen besproken over de ontwikkeling van uw kind. Het doel is om direct bij de start van een schooljaar en goed contact op te bouwen, zodat er sprake is van optimale samenwerking.
Elke ouder is betrokken en elke ouder toont dat op een andere manier. Sommige ouders nemen deel aan activiteiten op school. Andere ouders praten ’s avonds met hun kind over hun schooldag. Alle vormen van betrokkenheid vinden wij belangrijk! Naast de Medezeggenschapsraad en de Oudercommissie kunnen ouders regelmatig deelnemen aan diverse activiteiten binnen de school. Regelmatig wordt er een verzoek gedaan om mee te doen bij bepaalde activiteiten. De werkzaamheden lopen uiteen van leesouder, helpen met inpakken tot hulp bij excursies. Initiatief van de ouders voor uitbreiding van ouderhulp wordt door de school zeer op prijs gesteld. In overleg met de ouder die het initiatief aandraagt kijken wij naar haalbaarheid, wenselijkheid en mogelijkheid. De school staat altijd open voor meedenkende ouders. Voor ouderbetrokkenheid maken we gebruik van de uitgangspunten van ouderbetrokkenheid 3.0. Dit is vastgelegd in het document Ouderbetrokkenheid op de Evenaar.